Bøler IF Friidrett og vår deltakelse i Etape Bornholm 2009

Av Per Inge

Det hele startet med at friidrettsgruppas styremøte den 18.05 i år besluttet at Friidrettsgruppa i år skulle satse på Etape Bornholm.

Bakgrunnen var at både styret og de aktive var positive til slik deltakelse, samtidig som alle var klar over at fortsatt deltakelse i St. Olavsloppet var blitt urealistisk i det minste i dagens situasjon. Det siste fordi St. Olav innebærer både en betydelig økonomisk utgift og dertil stadig større utfordringer i forhold til å skaffe sjåfør, og ikke minst tilsier situasjonen med de aktive at det er vanskelig å stille et fullt lag med 12-15 løpere som vil og kan være med på denne langvarige stafetten. Jan Erik har i mange år hatt tilgang til buss fra Forsvaret, og han har i tillegg utført en fortjenstfull innsats som sjåfør og ofte også som lagleder. Skal vi leie en buss på leiebilmarkedet blir det kostbart, og uten en felles buss blir det enda mer problematisk å få til et lag ettersom både praktiske hensyn og motivasjonen for den enkelte gjør at det blir vanskelig og kanskje umulig å snekre sammen et lag dersom det hele baseres på at løperne skal kjøre sine egne biler både til startstedet i Östersund/Trondheim og gjennom hele arrangementet.

Her fremsto Etape Bornholm som et attraktivt alternativ. Dette er ikke et stafettløp, slik at vi dermed blir uavhengig av å måtte mønstre et bestemt antall løpere for å delta. Samtidig har det i høyeste grad mange av de samme elementene som St. Olav, i form av sportslige utfordringer i vakker natur og landlige omgivelser, god tid til å pleie sosialt samvær innad i Bøler-"gjengen" og naturligvis også med konkurrerende løpere vi møter. Det omtalte styremøtet bestemte seg for å lokke med en "gulrot" i form av at Friidrettsgruppa dekker 1000 kroner for hver av løperne. Denne relativt moderate summen, som likevel gir et sterkt signal om at vi ønsker å ta vare på våre medlemmer, kan nok ha betydd endel. Etter diskusjoner med og blant løperne, ble det raskt klart at Friidrettsgruppa ville bli representert på Bornholm i år.

Vi endte til slutt opp med de følgende deltakerne, som fortjener honnør for å ha stilt opp:

Bjørnar Andersen
Trond Olav Berg
Hermann Bruun
Birgit Engelsen
Øystein Mørk

Ikke et direkte stort lag hva antallet angår, men heller ikke dårlig på noen måte, og Bøler IFs gulkledde løpere satte sitt preg på løpet gjennom alle de fem dagene løpet varte. En artig detalj er at Etape Bornholm dekkes fyldig i dansk lokal-TV, og de som så på dette kunne konstatere at Bøler-løperne fikk god eksponering på fjernsynet. Utvilsomt en ekstra motivasjonsfaktor både for de som deltok i år og potensielle fremtidige deltakere. I Norge får jo ikke løpere medieeksponering nær sagt uansett hva de gjør; da fotballen dominerer mediebildet så til de grader. I Danmark synes det altså annerledes.

Fotoalbum med bilder av våre aktive fra konkurransedagene
: klikk her

Trond Olavs Bornholmbilder, fra utenfor konkurransene

Bornholm rommer en rekke småbyer hvorav Rønne (hvor ferjen fra Ystad i Sverige legger til), Nexø, Svaneke, Aakirkeby og Gudhjem var de store jeg merket meg og/eller besøkte. Her finnes mye å se på både i havneområdene og litt lenger innover hvor spesiell arkitektur preger mange bygninger, særlig er Nylars kirke om ikke nødvendigvis en messe verd, så i alle fall et besøk. I tillegg oppdaget jeg høykvalitets brukskunst i alle byene jeg var innom. Av kulinariske nytelser er silden fremtredende, noe som viser seg gjennom de karakteristiske røkeriene som finnes i hver eneste av disse byene eller tettstedene. Den som har sans for røkt sild kan med andre ord prøve denne i forskjellige varianter i visshet om at han eller hun da får nyte stedets virkelige spesialitet.

En del praktiske ting er nødvendig å ha oversikt over før en slik utenlandsreise. Hermann var flink og summerte opp mange verdifulle praktiske detaljer fra årets opphold. Alle praktiske opplysninger, med mengder av informasjon om Bornholm som feriested, kan finnes på Bornholms egen hjemmeside:

http://www.bornholm.net/index.php?dk

* Reise til Bornholm: Selve reisen fra Oslo, hvor de fleste av Bøler-løperne er stasjonert eller i det minste reiser gjennom, kan foregå med bil over E6 via Ski til Svinesund, forbi Göteborg og til Ystad hvor ferjen går til Rønne på Bornholm. Denne veien innebærer litt over 600 kilometers kjøring, men veiene er raske og kjøretiden kommer ned i under syv timer selv med en del stopp. I Ystad kan bilen parkeres mot en avgift som nå var 350 SEK for en uke, eller den kan tas med til Bornholm på ferjen. Den andre muligheten er fly, som går direkte fra Gardermoen til Bornholm. Her kostet det i 2009 kr. 595 hver vei da Birgit og Trond Olav valgte denne løsningen.

* Ferje til Bornholm: Ferjeoverfart må bestilles, for å være sikker på å få overfart til riktig tid. Når det gjelder ferjene, opererer ferjeselskapet med to båtalternativer. De har en hurtiggående katamaran som kjører i over 75 kilometer i timen eller 40 knop, denne bruker litt over en time på overfarten. De opererer også en langsom båt som bruker to og en halv time på de anslagsvis sytti kilometrene med hav som i luftlinje skiller Ystad fra Rønne på Bornholm. For de som er interessert i "sterke drikker," er det viktig å være klar over at alkoholsalg på søndager bare foregår mens båten er i dansk farvann. En må altså passe på å kjøpe slike varer på riktig tidspunkt.

* Overnatting: Denne er ikke i seg selv problematisk, dersom vi er på pletten tilstrekkelig tidlig. Bornholm har litt over 40 000 fastboende, og dette tallet kan øke til det dobbelte i turistsesongen. Da sier det seg selv at det kan være vanskelig å få overnatting, hvis man er sent ute og ikke bestiller før ferietiden eller rett før denne. Vi i Friidrettsgruppa var forutseende, og den 14. mai ble de første av oss sikret overnatting. Hvilket var smart; siden mye allerede da var bortbestilt og okkupert av andre turister. Til neste gang bør vi altså om mulig være enda tidligere ute. Det finnes både hoteller av høyere standard som Hotel Ryttergården, www.bornholmbest.net/default.asp?m=16, mer beskjedne pensjonater som Ny Søborg, http://www.ny-soeborg.dk/, og det finnes også vandrehjem hvor overnattingen kan gjøres rimeligst mulig.

* Transport: Selv om Bornholm ikke er noen stor øy, blir det fort avstander av det når overnattingsstedene ligger mange kilometer fra startstedene. Dette gjør at det kan være hensiktsmessig å ta med bil på ferjen, slik at transport til etappene blir enkelt. To av årets deltakere valgte å leie sykler, noe som kostet 330 DKR pr. sykkel for syv dager. Dette er en fin løsning for å gjennomføre turer på Bornholm, men for å komme til etappene er det en mindre god løsning fordi den som vil sykle fra sitt overnattingssted til startstedet for dagens etappe risikerer å måtte sykle flere titalls kilometer til etappen og så tilbake igjen. Her er det en atskillig bedre løsning å sørge for at vi disponerer tilstrekkelig med biler til at transporten kan foregå lett og problemfritt. Hvis flere overnatter på samme sted, kreves naturligvis et mindre antall biler enn dersom alle bor på forskjellige steder og således må kjøre fra forskjellige steder som kan ligge langt fra hverandre. Dette er noe vi kan vurdere på forhånd. Sykkel er optimalt for en ferietur så lenge alt kan foregå i bedagelig tempo, mens bilen alltid er uovertruffen når man skal til et bestemt sted og gjerne vil at transporten skjer mest mulig raskt og effektivt  - og uten at man som løper trenger å bruke opp kreftene på en milelang og anstrengende sykkeltur før starten på løpet.

* Private kjøp og pengebruk på Bornholm: Personlig kjøpte jeg varer i Nylars og Gudhjem. De forretninger og utsalgssteder jeg der besøkte, aksepterte alle VISA-kort, men dette gjelder ikke overalt. Enkelte steder ønsker de i følge andres erfaringer enten dansk kredittkort eller danske penger, og der kan man enten oppleve å ikke få betalt med sitt kort eller bare mot et tilleggsgebyr. Øystein meldte at på gatekjøkkenere og cafeer ble bare danske kredittkort godtatt. Dette betyr at det kan være lurt å sørge for å ha vekslet til seg danske penger på forhånd. Euro godtas - naturligvis - alle steder.

* Bornholm som arena for ferie og løp: Bornholm markedsfører seg selv som et ferieparadis, og det med rette. De slake og harmomiske landskapene som domineres av dansk jordbruksmiljø med et rikt innslag av fruktbar løvskog og også noe barskog, det gjestmilde klimaet, de i alt 235 kilometrene med sykkelveier, alt ligger vel til for ferie. Dette er en stor fordel med Etape Bornholm: En deltakelse her forener en ukes ferie med spennende løp og sportslig utbytte. De av våre løpere som velger å være med i dette etappeløpet må riktignok påregne en utgift på litt i overkant av 4000 kroner per person inkludert startkontingent på 608 danske kroner, overnatting, ferjeoverfart samt mat under hele oppholdet, men for dette beløpet får en altså både en ukes ferie og daglige idrettsopplevelser. I og med at Bøler IF Friidrett støtter hver enkelt deltaker med en tusenlapp, er dette ingen dårlig måte å bruke en sommeruke på. Løperne var begeistrede, og var unisont enige om at hit returnerer vi neste år - og da sannsynligvis med enda flere deltakere. Det sosiale ble på denne turen blant annet ivaretatt ved to minigolfturneringer og en kombinert sykkel- og fouttur hvor deltakerne gikk til fots langs klippene ved Hammer odde. Øystein beskrev oppholdet i begeistrede ordelag hvor han fremhevet hvor fint det var å bli kjent med andre løpere, og han mente at det går fint å være på Bornholm også med (små) barn. Store og fine gressplener gir mulighet for variert lek, og vindforholdene er som skapt for drager. Disse betraktningene ble også støttet av hans May-Britt, og dermed skulle det være slått fast at både hardttrenende løpere på alle nivåer og barnefamilier har glade dager på denne danske øen i Østersjøen.

Konklusjonen må være at Etape Bornholm er noe vi vil satse på fremover. Kombinasjonen av sportslige og sosiale elementer i et vakkert miljø virker attraktiv, og for Bøler IF Friidrett er det av stor verdi å ha et slikt tilbud. Organiseringen rundt deltakelse i Etape Bornholm krever ikke mye av oss hverken økonomisk eller i tidsbruk, samtidig som den enkelte ganske sikkert føler at han eller hun sitter igjen med en betydelig gevinst på mange måter. Både for de løperne som deltar og med tanke på friidrettsgruppas evne til å fremstå som et idrettslag med attraktive tilbud, må det sies å være svært positivt å ha Etape Bornholm på repertoaret. Vi kan derfor planlegge ut fra at vi fortsetter med dette som en fast årlig idrettsbegivenhet med ferie inkludert.

Praktiske detaljer med tanke på neste gang

I 2010 vil datoen for Etape Bornholm være 26.07-30.07.

Løpet består i tillegg til voksenløpet som går over fem dager, av en barnekonkurranse over tre dager - mandag, onsdag og fredag - og en ungdomsklasse hvor løpene også strekker seg over tre dager  - tirsdag, torsdag og fredag. For de voksne pågår løpet fra mandag til og med fredag. Klasseinndelingen i voksenløpet er den følgende:

* Til og med 23 år
* 24-39 år
* 40-49 år
* 50-59 år
* Over 60 år

Løpene og traseene - voksenløpet

Traseene er de samme fra år til år, forutsatt at ingen presserende grunner tilsier noe annet.

Mandag: Hasle, 10 kilometer. Denne løypen starter med noen kilometer på asfalt, så går den over på en bred sti med høy kvalitet. Rask løype, lette sko er hensiktsmessig.

Tirsdag: Strandløp fra Dueodde. Her løpes det mye på stranden og i vannkanten, og det gjelder å løpe så langt ut mot vannet som mulig ettersom underlaget der er vanntrukket slik at sanden er sammenpresset og hardest mulig. Lette og tynne sko er å anbefale, for at skoene skal ta opp minst mulig vann. Man blir våt på bena her!

Onsdag: Fra Almindingen, som er det danske begrepet som tilsvarer det norske "allmenningen." Her domineres traseen av skog, men de første 900 meterne er asfalt. Etter denne strekningen er det en bred skogsvei av høy standard. Dette er en typisk "berg-og-dal" løype hvor den som behersker opp- og nedoverbakker i kombinasjon gjør det skarpt.

Torsdag: Fra Hammeren. Her møter vi seriøse motbakker. Løypen starter ved havnivå, og stiger deretter i to kilometer før det flater ut og så går ned mot havet og langs en innsjø. Etter dette følger en strekning med kupert terreng før traseen igjen hever seg og blir veldig bratt helt inn til mål, stigningen er på 75 meter på 435 meter. Her er det en bakkespurt med spurtpris, og det blir tatt tider på alle løperne fra bunnen av denne bakken til mål. Disse blir så publisert på en separat resultatliste.

Fredag: Utgangspunkt i Rønne. Denne traseen er helt flat, og starter på asfalt. Underlaget er asfalt i noen kilometer før det bærer inn i skogen langs brede og fine stier, hvorefter løypen igjen går på asfalt de siste kilometrene før mål som er lagt inn på Rønne stadion.

Helt til slutt, vi finner her Etape Bornholms hjemmeside med fyldig informasjon:

http://etape-bornholm.dk/Default.asp?m=90